Wednesday 25 December 2013

BUSINESS IDEA COMPETITION

Fantasy Car Key



Reka Bentuk Produk


Penyata Masalah

Kereta sudah menjadi keperluan bagi semua orang yang mampu mempunyai kereta. Kebiasaannya kereta dilengkapi sistem keselamatan yang berbaloi seperti kunci yang canggih disertakan dengan penggera bunyi. Namun, terdapat beberapa penyataan masalah dalam situasi penggunaan kunci kereta. Disebabkan oleh saiznya yang kecil untuk muat dimasukkan ke dalam poket beberapa masalah akan timbul seperti sentiasa kehilangan kunci kereta. Selain itu juga,  kita perlu membawa banyak kunci bersama seperti kunci rumah, almari, loker dan sebagainya. Ia merupakan satu beban yang perlu ditanggung sekiranya terlupa kunci. Kadang-kadang kecuaian manusia dengan meninggalkan kunci kereta didalam kerta yang dikunci merupakan masalah utama penggunaan kunci tersebut.  Kunci kereta juga mudah rosak. Kunci fizikal ini juga senang dijadikan pendua dan meyebabkan ia senang ditiru.


Oleh sebab itu, kami mencipta satu aplikasi kunci kereta yang  mengandungi semua ciri-ciri yang diperlukan sebuah kereta untuk telefon pintar.Ia tercetus  kerana majoriti masyarakat sekarang menggunakan telefon pintar.




Produk


Nama Produk : Fantasy Car key Application For Android and ios
Spesifikasi : Untuk kegunaan di smartphone

Deskripsi Produk

Produk ini adalah sebagai pegganti kunci kereta. Seperti pernyataan masalah di rekabentuk produk di atas ia dicipta bagi memudahkan pemilik kereta khususnya dalam penggunaan kunci kereta. Produkini  merupakan applikasi untuk telefon pintar. Ia perlu dimuatnaik pada telefon pintar pemilik kereta . Ia dinamakan sebagai Fantasy Car Key. Pemilik kereta perlu menggunakan kod sekuriti tertentu untuk menyambung penggunaan aplikasi tersebut bersama kereta. Terdapat beberapa fungsi canggih yang terdapat pada aplikasi ini. Ia dinyatakan di dalam Faedah di bawah 

Faedah Produk

Sebagai pengganti kunci kereta di dalam telefon pintar, penggunaannya akan  mengurangkan risiko untuk tertinggal kunci kereta. Selain itu, ia akan mengurangkan keadaan berisiko contohnya, pemilik kereta cuai dan meninggalkan kunci di dalam kereta. Pemilik kereta juga akan tahu keadaan kesihatan kereta kerana aplikasi ini juga dilengkapi fungsi untuk mengetahui tahap kesihatan kereta. Jika kereta berkeadaan tidak sihat, ia akan memberi notifikasi kepada pemilik kereta. Pemilik kereta juga diberi notifikasi mengenai peratusan minyak untuk perjalanan juga notifikasi stesen minyak yang terdekat.

Selain sebagai pengganti kunci kereta, ia juga mempunyai fungsi sebagai remoted started. Jika pemilik kereta lupa mematikan enjin kereta ia akan memberi notifikasi kepada pemilik kereta untuk mematikan enjin tersebut. Jika pemilik kereta terlepas pandang pada notifikasi tersebut, ia secara automatik akan mematikan enjin kereta tersebut. Pengguna aplikasi ini juga boleh mencari tempat letak kereta  yang kosong dengan segera melalui notifikasi tempat letak kereta.
Selain itu, Aplikasi ini juga menyimpan profil pemandu yang memandu kereta tersebut. 

Keunikan Produk
Produk ni mempunyai fungsi  pelbagai guna untuk sebuah kereta.

Target Market
Produk ini menyasarkan pengguna telefon pintar yang mempunyai kereta sebagai target market.

Potensi Pasaran
Cara untuk menentukan potensi pasaran:-

Menjadi kegunaan harian.
Orang ramai yang menjadikan aplikasi amalan terbaik yang digunakan setiap hari, untuk menyambung melalui saluran sosial, menggunakan elemen gamification, menggunakan penyelesaian inovatif untuk mewujudkan "kesan - wow", dan lain-lain aplikasi amalan terbaik adalah grafik menarik, boleh digunakan secara intuitif, menyediakan API untuk menyambung kepada data pihak ketiga / fungsi dan hanya sangat membantu bagi kumpulan sasaran yang dikehendaki.

Cara memperkenalkan produk dan memasuki pasaran

Berani mengambil risiko
Risiko menjadi faktor yang ditempatkan paling depan dalam memulakan perniagaan. Kami menerapkan berani mengambil risiko dalam hal ini. Membawa aplikasi serta membuat demo penggunaan aplikasi dalam pameran dengan harapan target market menyukai produk baru ini, memberikan hasil yang tak terduga sebelumnya. Meski begitu, kami tetap mengambil risiko, dan boleh menerima jika ternyata produk tidak  menarik minat target market.

Pengiklanan Melalui Media Massa
Mengambil inisiatif iaitu mengiklankan produk ini di dalam media massa iaitu, media cetak, eletronik medium internet yang berleluasa sekarang.

Mengambil peluang apabila ada penjualan kereta baru
mengambil peluang mempromosikan produk ketika ada promosi kereta baru.


 

Sample text

Sample Text

Sample Text